zaterdag 2 februari 2013

Stroboscopisch flitsen

Mijn Nikon D800 heeft een ingebouwde flitser, die onder andere een stand Stroboscopisch flitsen kent. Ik neem aan dat er meer camera's zullen zijn, die een dergelijke stand kennen. In het Engels heet het Repetion flash. En dat is het ook. De flitser, in plaats van in één keer een lading weg te flitsen, kan ook in meerdere flitsen zijn energie kwijt. Per flits dus niet de hele lading. Je kunt het aantal flitsen, en de tussentijd zelf instellen. Soms kom je zo'n mogelijkheid per ongeluk weer eens tegen; de eerste keer dat je zoiets ziet, ben je zo hard bezig om de camera te leren kennen in zijn basismogelijkheden, dat je daar meteen voorbij stapt. Wat kun je met stroboscopisch flitsen doen?




Bij voorbeeld een beweging vastleggen in kleine stapjes. Je moet bij zoiets wel voor een donkere achtergrond zorgen, anders gaan de verschillende beelden echt door elkaar lopen, of wordt een deel overbelicht. Hier zie je een voorbeeld met mij zelf (selftimer gebruikt), waarbij ik ineens heel veel armen heb gekregen. Tijdens de seconde liet ik 10 flitsen afgaan en ik zwaaide met mijn armen van boven naar beneden. Zoals je ziet heb ik wel moeite om mijn hoofd steeds op dezelfde plek te houden.

Hiernaast zie je een andere toepassing: dubbele beelden maken. Camera weer op de selftimer, en twee flitsen in een seconde. Na de eerste flits snel gaan verzitten, en kijk: een gezellig onderonsje met mezelf. De volgende stap in het leerproces, is om wat vrolijker naar mezelf te kijken.....

Een ander manier om deze foto te maken is een dubbelopname, een mogelijkheid die ook op mijn camera zit, maar dan moet je tweemaal afdrukken. Voor een zelfportret is deze methode veel gemakkelijker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten