zaterdag 18 mei 2013

Nieuwe lens, scherpstelling controleren

Ja, het is er toch van gekomen. Een nieuwe 70-200 mm zoomlens. Mijn andere zoomlens, die van 28 tot 300 mm brandpuntsafstand kan bereiken, is in het telebereik niet echt scherp, vooral naar de randen toe. Vandaar. De oude lens blijf ik gebruiken voor het groothoekbereik, en voor op reis. De nieuwe lens is namelijk nogal zwaar, en groot. Hier zie je hem op de foto, op mijn nieuwe camera, samen op mijn statief. Als de lens zwaar wordt, gaat de lens op het statief, en hangt de camera aan de lens. Ondanks het gewicht, is het geheel in balans, en staat als een huis zo stevig. Het grootste diafragma is f/2,8 over het hele zoombereik, en dat geeft hele mooie onscherpe achtergronden.


Met mijn vaste 50mm lens, constateerde ik op een gegeven ogenblik, dat de focus niet precies op het onderwerp kwam te liggen, als ik de camera liet scherpstellen. Ik heb dat toen gecorrigeerd; hoe? 
Ik heb een tekeningetje gemaakt, en op het kruis, zie foto, scherp laten stellen; daarbij koos ik steeds een ander scherpstelpunt, omdat een afwijking niet op elk scherpstelpunt hetzelfde is.
Het diafragma koos ik zo groot mogelijk (f/1,4 bij die lens), omdat dan de scherptediepte het kortst is, en je een afwijking het best ziet. Als het diafragma kleiner wordt, wordt de scherptediepte zo groot, dat een kleine afwijking in de scherpstelling geen probleem meer is. Mijn camera heeft de mogelijkheid, om een kleine correctie aan te brengen (AF-fijnafstemming). Voor mijn 50mm lens had ik de grootste correctie nodig om de focus precies goed te krijgen. Ook met de nieuwe 70-200mm lens heb ik een (kleinere) correctie aangebracht. De camera onthoudt welke correctie bij welke lens hoort; wel zo handig.
Op de foto rechts zie je dat de bovenste en onderste streepjes onscherp zijn, maar de middelste scherp (klik op de foto om een groter beeld te krijgen). Nu zit het goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten