zondag 17 november 2013

FastStone: een mooie en slimme fotoviewer


Als je foto's hebt gemaakt met een digitale camera, zul je ze in het algemeen op je PC zetten om ze te bekijken en bewaren. Om de foto's te bekijken, zullen de meeste mensen (die niet op een Mac werken), de foto's bekijken met de standaard Windows-programma's Picture Viewer of Fotogalerie. Daar kun je ook simpele bewerkingen mee doen. Sommige mensen gebruiken Picasa om de foto's te bekijken en bewerken. Onlangs heb ik een tip gekregen van een collega fotograaf voor een alternatief, en daar ben ik heel blij mee....

....Dat alternatief is FastStone. Het is gratis te downloaden op de website van FastStone. Het programma heeft eigenlijk twee modi. Als je het programma opent, zie je iets wat op de Verkenner lijkt: links zie je de mappenstructuur staan van de computer en het merendeel van het scherm laat kleine voorvertoningen van de foto's zien, die in een geselecteerde map staan. Linksonder zie je een voorbeeld van de geselecteerde foto. Bovenin is er een menubalk. De tweede modus ontstaat als je op een foto dubbelklikt; dan kom je in de Viewer-modus. De foto is schermgroot te bekijken tegen een zwarte achtergrond, wat heel prettig kijken is. Met de pijltjestoets kun je dan alle foto's bekijken.

De Viewer-modus is heel interessant functioneel gemaakt. Je ziet dus je foto beeldvullend, maar als je met je cursor naar de rand van het beeld gaat, komt er een pop-up-venster te voorschijn; ga je naar de rechterrand, dan komen alle gegevens van de foto tevoorschijn: sluitertijd, diafragma, naam van het bestand, enz., enz. Ga je naar de bovenkant, dan komt er een strip met alle foto's te voorschijn, plus het menu van de Verkenner-modus. Aan de onderkant komt alleen dat menu tevoorschijn. Ga je met de cursor naar de linkerkant van het scherm, dan komt een menu tevoorschijn waarmee je de foto kunt bewerken. En daar kun je heel veel mee doen.

Daar kun je foto's draaien, spiegelen, bijsnijden, grootte aanpassen, rode ogen verwijderen, vlekjes wegwerken (klonen). Je kunt teksten toevoegen en pijlen, lijnen, rechthoeken enz. tekenen.

Ook kun je de foto's verbeteren door belichting, contrast, kleursetting aan te passen op meerdere manieren, die je voor een deel alleen in de dure programma's terugvindt (curves, niveaus, etc.). Verscherping en vervaging, ruisreductie, omzetten naar zwart-wit of sepia toon kan allemaal. Soms kan dat toegepast worden op een geselecteerd deel van de foto. Ook zijn er enkele effecten mogelijk: randen toevoegen, een paar filters (reliëf bij voorbeeld).

Alle veranderingen kunnen ook weer ongedaan worden gemaakt.

Het programma werkt redelijk intuïtief. Als je een foto schermgroot bekijkt, en je wilt hem draaien, dan toets je R in en dan draait de foto rechtsom, etc.

In de Verkenner-modus is handig soms, dat je de volgorde van de foto's kunt veranderen; FastStone onthoudt die andere volgorde, ook voor de volgende keer. Je kunt de volgorde ook random maken. Ook kun je natuurlijk de foto's in diashow voorbij laten komen, en je kunt de snelheid zelf kiezen.

Ik kan het programma iedereen aanbevelen. Hoewel ik voor het beheren van mijn foto's altijd gebruik maak van Lightroom, heb ik van FastStone mijn standaard viewer gemaakt. Dus als ik in de echte Verkenner op een foto dubbelklik, wordt de foto automatisch geopend met FastStone. Als ik bij mijn cursussen foto's vertoon, doe ik dat nu met FastStone.

Probeer het eens, en laat me je ervaringen horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten