zaterdag 30 november 2013

Foto's bewerken? Parijs

Vorig weekend zijn we 4 dagen in Parijs geweest. Heerlijk weer de sfeer van de stad opsnuiven (in de letterlijke zin viel dat door onze verkoudheid niet mee overigens). Beetje Kerstsfeer in opbouw. Het is 4 dagen droog gebleven, verder wel koud met ca. 5 graden en we hebben 2 minuten de zon gezien. Hoogtepunten, ook letterlijk, waren de kantoorwijk La Defense en de top van de Tour Montparnasse. Voor degenen die de foto's willen bekijken, klik op deze link.
1/350 sec bij f/11; 300 mm brandpuntsafstand en ISO 6400

Hier praat ik even verder over het bewerken van foto's. Vanaf de Tour heb ik een paar foto's van het spectaculaire uitzicht gemaakt; vanuit je eigen ervaring weet je denk ik, dat dat niet altijd meevalt. Nu was de schemering begonnen, en het weer was vochtig. Slecht zicht, dus niet ideaal voor de foto's.

Vaak heb ik een discussie met mensen over of ik mijn foto's bewerk. Het antwoord is:
bijna altijd. Het komt vaak voor, dat de foto, zoals hij uit de camera komt, niet precies is zoals ik hem wil hebben. Er zijn fotografen, die dat wel kunnen; die zijn heel selectief in bij voorbeeld het licht waarbij ze fotograferen, en misschien selectiever in de beelden die ze behouden. Ik heb vaak foto's met herinneringen, die ik dan toch wil oppoetsen om ze mooier te maken, en meer in overeenstemming met zoals ik het ervaren had.
De bovenste foto kwam als RAW-bestand zo uit de camera. Met Lightroom, het programma dat ik standaard gebruik om mijn foto's na te bewerken, kun je deze foto nog zodanig oppoetsen, dat het toch aangenamer is om hem te bekijken. De moeite waard toch?
PS. Links voor de Notre Dame staat nog een kerk; geeft aan hoe groot de Notre Dame eigenlijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten