zaterdag 11 januari 2014

Stilllevens

EĆ©n van mijn goede voornemens voor dit jaar is om meer foto's te gaan maken. Dus: minimaal eenmaal per week aan de slag. Deze week ben ik begonnen met het fotograferen van stillevens; dat is het onderwerp voor een thema-avond op de fotoclub in februari.

Voor de Kerst kreeg ik een setje van twee statieven met een dwarsbalk en een groot doek om daaroverheen te hangen. Een dergelijk doek geeft een mooie egale achtergrond voor stillevens, maar ook voor portretten. Twee meter hoog, drie meter breed, en het witte doek meet 3 bij 5 meter.

Mijn eerste idee voor een stilleven ontstond in de keuken. Daar staan een waterfilter, een waterkoker, een theepot en kopjes, en allemaal wit. Het idee is om een high-key foto te maken, dat wil zeggen een foto met alles of bijna alles heel licht. Een foto, die de keten van theezetten in beeld brengt.

Een stilleven draait om twee dingen: de compositie van de elementen, en het licht. Daar heb ik dus mee geƫxperimenteerd, ook gebruik makend van mijn losse flitser (SB-600 van Nikon), die ik ergens neer kan zetten, en die flitst als reactie op de flitser op mijn camera; daardoor heb ik dus twee lichtbronnen tegelijk.

Twee foto's bleven er voorlopig over: de eerste is genomen met mijn 50mm standaardlens; de tweede met mijn zoomlens op 28 mm. Met de laatste zorg ik er voor, dat het onderwerp dat het dichtst bij de camera staat, relatief groter in beeld komt, dan het achterste onderwerp. Om dat effect te versterken koos ik ook een lager standpunt. Op zo'n kleine afstand is de scherpstelling erg kritisch, en daarvoor heb ik scherpgesteld op mijn schermpje met uitvergroting. Alles vanaf statief.

Welke vind je beter (klik op de foto voor een vergroting)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten