zaterdag 25 januari 2014

Wil je je portret door mij gemaakt hebben?

De afgelopen tijd heb ik vooral binnen foto's gemaakt. Buiten lokt op het ogenblik niet zo. Vorige keer heb ik laten zien, dat ik met stillevens bezig was, en dat ben ik nog steeds. Aanleiding was de thema-avond van onze fotoclub Alphoto over stillevens. Een goede gelegenheid om te experimenteren met licht. Standaard heb ik een flitser, die ik los van mijn camera kan zetten en af kan laten gaan via de flitser op mijn camera. Zoals ik ook vertelde heb ik een standaard met een wit doek gekregen met de Kerst, zodat ik ook een rustige achtergrond kan gebruiken. De foto's maak ik op zolder, waar ik ook een klapraam heb in het schuine dak. Dat zorgt ook voor natuurlijk licht, de kwaliteit is afhankelijk van het weer, en het tijdstip van de dag.

Naast de stillevens, ben ik ook aan het experimenteren met het licht voor portretten. En Dory was bereid om daar bij te helpen met twee uurtjes van haar tijd. Hierbij een drietal resultaten met natuurlijk licht. Het witte doek heeft voordelen en nadelen. Voordeel is, dat het materiaal lekker soepel te gebruiken en draperen is. Nadelen zijn de kreukels (je kunt ze er uit strijken, maar als je het hebt opgeborgen (de afmeting is 3 bij 5 meter) komen de kreukels er weer in. Ik ga een rol kopen, zodat ik het doek kan oprollen, dat zal schelen. Wat dat betreft heeft papier op een rol voordelen. Alleen is dat niet wasbaar. Het wit heeft als nadeel, dat je schaduwen heel goed ziet; een donkere kleur werkt wat dat betreft gemakkelijker. Via Photoshop kun je zowel kreukels als schaduwen wel aanpakken. Ook helpt het om een grote diafragma-opening te gebruiken, daardoor wordt het doek onscherp.

Zo leer je, en daar ga ik nog even mee door. Het zou leuk zijn als ik daarvoor ook met anderen dan Dory zou kunnen werken. Hier mijn aanbod: tot 1 maart maak ik gratis en voor niets een portret van je bij mij op zolder. Ik probeer wat technieken uit, en jij krijgt een portret digitaal toegestuurd. Enige randvoorwaarde is, dat ik de eigenaar ben van de foto's, en ze dus bij voorbeeld kan gebruiken voor mijn verhaaltjes op internet, bij cursussen, ed. Geïnteresseerd? Maak een afspraakje en trek mooie kleren aan als je komt. Reageer op dit bericht, stuur een email naar rob@fotosvanrob.nl of bel naar 06-18521619.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten