zaterdag 8 maart 2014

Portretten, vervolg

1/30 sec bij 4/4,8 en ISO 2200; 70 mm brandpuntsafstand
Na de eerdere berichten over mijn ervaringen om portretten te maken, heb ik de opstelling verder uitgebreid met een studiolamp met een softbox. De lamp heeft 5 spiraallampen van 25 watt elk, en daar komt veel licht uit. De softbox zorgt er voor, dat het licht verstrooid wordt, zodat je een brede lichtbundel krijgt. Die zet ik aan de ene kant van het model, en aan de andere kant zet is een witte paraplu (geen fotoparaplu, maar gewoon eentje tegen de regen), zodat ook de andere kant van het gezicht licht krijgt door de reflectie van de paraplu. En natuurlijk de witte achtergrond, waar ik het eerder over had.
De foto van onze kleinzoon Jonathan was nog met daglicht door het zolderraam gemaakt. Weinig licht, waardoor hoge ISO en lange sluitertijd.
De nieuwe opstelling bij mij op zolder ziet er dan uit zoals op de foto.




De foto van Dory is gemaakt met de nieuwe opstelling. Een veel kortere sluitertijd, waardoor minder kans op bewegingsonscherpte, en lagere ISO, waardoor minder ruis.

Op mijn uitnodiging de vorige keer voor een gratis portretfoto heeft één persoon gereageerd. Daarover een volgende keer meer...
1/180 sec bij f/3,3 en ISO 720; brandpuntsafstand 145 mm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten