vrijdag 25 juli 2014

Rotterdam Centraal Station

1/250 sec bij f/11 en ISO 100; brandpuntsafstand 70 mm.
Velen zijn me voorgegaan in het fotograferen van het nieuwe Rotterdamse Centraal Station. En toch vond ik het leuk om er zelf naar toe te gaan. Samen met mijn collega-fotograaf John Boele. Eerder zijn we ook in Lelystad en de Amsterdamse Zuid-As samen gegaan. Altijd gezellig met John. Het weer was aangenaam, en toch hadden we deze keer iets meer zon gewild. Dat stuk Rotterdam is best fotogeniek, met de moderne hoge kantoorgebouwen, en dus nu het station. Twee foto's gaven mij een voldaan gevoel:




Deze eerste foto vind ik fijn, vanwege de vlakvulling, maar vooral vanwege het ritme van vormen. het puntige dak van het station wordt gereflecteerd in het kantoorgebouw, het ruitpatroon komt tweemaal voor, de rechthoeken en de piramidevorm ook, en de kleuren vormen een ritme van donkergrijs, lichtblauw en bruingrijs. Vooral op groot scherm ben ik er blij mee.




1/15 sec bij f/7,1 en ISO 400. 70 mm brandpuntsafstand

Deze tweede foto is binnen in het station genomen bij de eindeloze rij van poortjes, waar je met je OV-pas kunt in- of uitchecken. Ik koos een wat lange sluitertijd, zodat de mensen meer als bewegende schim op de foto komen dan als herkenbaar persoon. De foto geeft mij een bijzonder sfeergevoel.









1/100 sec bij f/9 en ISO 100. 35 mm brandpuntsafstand
De derde foto laat zien het prachtige lichtspel, als de zon rond het middaguur door het glazen dak schijnt. Overal op de perronnen, op de rails, op de treinen is het patroon van licht en schaduw te zien. De architect heeft dit ongetwijfeld bewust om dit doel zo ontworpen. Heel fascinerend. Het ritme van de Y-vormige steunpilaren valt ook op.

Interesse in de volledige serie? Kijk dan op mijn website via deze link.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten