zaterdag 7 november 2015

Rotterdam skyline

Afgelopen week was ik op de Euromast. Op het kraaiennest, hoger kon niet vanwege werkzaamheden. Ik was er nog nooit geweest en ik heb lang van het uitzicht genoten. Hoewel er duizenden foto's zijn gemaakt, wilde ik voor mezelf ook een goede foto hebben. Ik besloot om een samengestelde foto te maken: vijf foto's naast elkaar, om die op de PC tot één foto te combineren. Mijn werkwijze is de volgende: ik had mijn groothoekzoomlens op en gezet op 35mm. De belichting bepalen met de camera voor het lichtste deel van het panorama, daarna de belichting op manueel met de eerder gemeten sluitertijd en diafragma. De focus op dezelfde manier: de camera laten scherpstellen, en vervolgens de automaat uitzetten. Dat alles om er voor te zorgen, dat de vijf opnamen hetzelfde zijn belicht en scherpgesteld. Ik had geen statief, dus uit de hand gefotografeerd. Vijf opnemen, steeds met een overlap van 1/3 van de breedte, zodat de computer naderhand de foto's netjes over elkaar kan leggen. In de zoeker houd ik de horizon in de gaten en die probeer ik steeds even hoog te houden in de beelden.

1/320 sec bij f/8 en 100 ISO. 35 mm brandpuntsafstand, samengesteld uit 5 opnames.
Op de PC laat ik de beelden aan elkaar knopen; dat kan met Lightroom (wat ik heb gedaan), met Photoshop, met het gratis programma ICE (van Microsoft), of met professionele stitch-software.Ten slotte het resultaat een beetje bijsnijden en oppoetsen, en dan kan je bovenstaand resultaat krijgen. Dit is een 47 megapixel bestand, dat je kamerbreed kunt laten uitprinten in volle scherpte.


Deze foto van hotel New York vond ik ook fijn.


1 opmerking:

  1. Als ik de eerste foto van 'Rotterdam Skyline' zie, moet ik denken aan New York en Central Park.
    De kleuren zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen