zondag 20 december 2015

Alternatief voor Lightroom en een beetje Photoshop

Lightroom wordt door veel professionals en hobby-fotografen gebruikt om hun foto's te beheren en te bewerken / optimaliseren. Je kunt Lightroom kopen voor meer dan honderd euro, of je kunt een abonnement nemen op de combinatie Lightroom en Photoshop. Dat kost €13 per maand. Dat is voor veel mensen aantrekkelijk, omdat je soms met Lightroom niet helemaal uitkomt, en dan Photoshop wilt gebruiken. Nu kwam ik een aantrekkelijk alternatief tegen. Dat bleek op mijn laptop te staan, die ik anderhalf jaar geleden heb gekocht.

Het programma heet PhotoDirector en is gemaakt door Cyberlink. Het programma is er in meerdere versies, bij mij staat de basisversie (Deluxe) op de laptop. Bij aanschaf betaal je daar nu $60 voor. Ik stond verbaasd over de mogelijkheden. Bijna alles wat Lightroom doet, vind je terug in Photodirector. De gehele bibliotheekfunctie, en veel van de mogelijkheden voor de bewerking van je foto's. Met bewerking bedoel ik dan aanpassingen van belichting, verminderen van ruis, verscherpen, weghalen van vlekjes of kleine ongewenste voorwerpen. Ook lokaal kun je iets oplichten of donkerder maken. Maar het programma gaat verder, en biedt ook nog mogelijkheden, die Lightroom niet biedt, en dat is het combineren van foto's. Bij voorbeeld bij meerdere opnamen voor een groepsfoto maakt Photodirector één foto met de combinatie van de beste gezichten (lach en open ogen).

Op de website kun je een kijkje nemen. Als je meer wilt weten, kun je mij bevragen en dan kijk ik er naar in de versie die ik heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten