zondag 1 mei 2016

Luik, station, Calatrava

Ruim een week geleden hadden we één dag mooi weer met 17 graden. Wij besloten om die dag in Luik door te brengen. Donderdag heen, de middag en avond in Luik en vrijdag terug. Terug via de Mokerheide en het nieuwe station van Arnhem; maar daarover later. De hoogtepunten in Luik waren het terrasje op de Grote Markt, waar we heerlijk twee uur in de zon hebben gezeten, maar daarvoor bezochten we het station Luik-Guillemens. Dit station is door Calatrava, de beroemde architect uit Spanje, ontworpen. Het totaal is een prachtige gewelfde overkapping met een constructie van staal en glas. Als de zon schijnt geeft dat een fascinerend spel van licht en schaduw; kunstlicht is nagenoeg niet nodig overdag, zo veel licht is er overal. De hele constructie is wit, wat ook bijdraagt aan het licht.

Het station is een walhalla voor fotografen al meerdere jaren, en er zijn zoveel foto's van gemaakt, dat ik aarzel om mijn foto's te laten zien. Te meer, omdat ze zijn gemaakt met mijn iPhone. Ik had mijn camera niet meegenomen vanwege het eerdere argument. Nu dan toch maar. De foto links, gemaakt door Dory, geeft een frontale indruk van de totale overkapping. De foto linksonder geeft een lente-indicatie. Hieronder is te zien, dat er een expositie over Dali in het station was ingericht.








 De volgende foto geeft een indruk van de overspanning en het lijnenspel, terwijl de laatste foto een optisch grapje is. Alles bij elkaar een echte aanrader!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten