zaterdag 28 januari 2017

Foto's van tweede rijpdagen

1/50 sec bij f/13 en ISO 560. 90 mm lens
Een week geleden was het een tweede keer raak: rijp op bomen en struiken. Deze keer kon ik er wel op uit trekken met mijn vervangen camera, een Nikon D810. Voor alle zekerheid eerst vanuit mijn dakraam. Dan had ik er alvast één!.Een lichte telelens (90mm) en een licht ritme in de bomen als basis voor de compositie. Verder zoals altijd met sneeuw- en ijsfoto's: een klein beetje overbelichten, anders worden het hele grijze foto's. De finishing touch komt dan wel in de nabewerking.

1/30 sec bij f/16 en ISO 200. 75mm lens

Vervolgens ben ik de wijk in gegaan, om via mijn huis aan de andere kant bij de dijk vlak bij ons huis weer een plaatje te schieten. De top van de dijk is honden losloop gebied, en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Maakt de foto wat levendiger. Ook hier alles zo veel mogelijk scherp, dus klein diafragma. De belichtingstijd van 1/30 sec was net kort genoeg om de wandelaars niet onscherp te laten worden.



1/80 sec bij f/13 en ISO 200, 70 mm lens.

Op weg naar een afspraak in het centrum zag ik aan de overkant van de brug over de Rijn de Oudshoornse kerk staan. Dat zag er ook fotogeniek uit. Dus onder aan de brug overgestoken en de brug weer opgefietst. Vrij snel kwam ik uit op een staand formaat. Maar wat te doen met die blauwe auto? Wegpoetsen kan niet; dus dan het best gecombineerd met een fietser of wandelaar. Paar foto's gemaakt. Toen begon ineens de zon half door te komen. Dat maakte me erg blij, want daardoor werd de rijp witter dan de lucht, waardoor er een beetje contrast ontstond. De wandelaarster verscheen in beeld, en toen ze op de goed plek kwam, drukte ik af. Nog mooier geweest als ze naar me toe was komen lopen, maar soms heb je niet helemaal alles. Toch ben ik blij met deze foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten